Zielone torowiska to elementy, które coraz częściej wprowadza się do infrastruktury miejskiej. Między innymi po to, by umożliwić przetrwanie ekosystemu oraz zachować różnorodność biologiczną w miastach. Jest to działanie przyszłościowe i bardzo potrzebne. Mało kto nie zgodziłby się z twierdzeniem, że w polskich miastach bardzo brakuje zieleni. Warto więc podjąć trud stopniowego wprowadzania jej, chociażby właśnie przez projektowanie zielonych torowisk. W Polsce zielone torowiska stosowane są przede wszystkim w miastach, w których funkcjonuje transport tramwajowy.
W Polsce pierwsze ekologiczne torowisko powstało w 2000 roku w Krakowie i właśnie to miasto wiedzie prym w posiadaniu takich ekologicznych tras tramwajowych. W dalszej kolejności znajduje się Łódź a na trzecim miejscu jest Warszawa.
Spis treści |
To proekologiczne rozwiązanie w Europie znane jest od dziesiątek lat. Pierwsze trawiaste torowisko powstało w Berlinie na początku XX wieku. W Polsce dopiero sto lat później w Krakowie, jednak zielone torowiska zaczynają być bardzo popularne i coraz więcej miast może pochwalić się odcinkami tramwajowych tras stworzonych z roślin. Nic dziwnego. W końcu wykorzystanie tego sposobu przedstawia szereg zalet.
Przede wszystkim zastosowanie zielonego torowiska redukuje hałas i drgania powstałe podczas przejazdu tramwaju. Pochłaniają zanieczyszczenia powietrza spowodowane pracą komunikacji miejskiej oraz spaliny, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza w mieście. Są też świetne w profilaktyce podtopień, ponieważ bardzo dobrze pochłaniają wodę, w szczególności przy wykorzystaniu odpowiedniej jakości mat rozchodnikowych. Nie jest też tajemnicą, że obecność znacznej ilości zieleni w przestrzeni miejskiej obniża temperaturę i ułatwia mieszkańcom znoszenie upalnych dni. No i na koniec, zielone torowiska pełnią funkcję estetyczną - kolorowe kobierce z rozchodników robią dużo większe wrażenie niż tradycyjne betonowe torowiska. Cieszą oko niezależnie od pory roku.
Zastosowanie zielonych torowisk pełni funkcję estetyczne a także poprawia komfort mieszkańców miasta
Do budowy zielonego torowiska wykorzystujemy geosyntetyki takie jak geowłókniny filtracyjne i geowłókniny ochronne. Geosyntetyki to bardzo trwałe produkty, który wbudowuje się w podłoże przyszłego torowiska. Są bardzo wytrzymałe i znakomicie sprawdzają się przy zabezpieczaniu podłoża, pomagając w zwiększeniu jego stabilności. Geowłókniny są w stanie szybko spoić się z gruntem, dlatego to na nich rozkłada się substytut gleby (na przykład wysokiej jakości humus) i roślinność. Geowłóknina ochronna, jak najbardziej sprawdzi się i w tym przypadku. Jest zaprojektowana tak, że chroni podkład torowiska i pełni funkcję chłonną, stanowiąc rolę bufora wilgoci, który będzie wsparciem dla roślin posadowionych w wegetacyjnej warstwie zielonego torowiska. Specjalny rodzaj geosyntetyku – geowłóknina filtracyjna to mechanicznie igłowany produkt, który jest wodoprzepuszczalny, ale zatrzymujący niechciane elementy gruntu. To właśnie jest podstawą pod położeniem na tory wybranej maty rozchodnikowej lub pędów rozchodnikowych. Wykorzystany może być również substrat ekstensywny i substrat intensywny, jako warstwa wegetacyjna pod uprawę roślin na torowisku.
Dach zielony - dlaczego warto się na niego zdecydować Czytaj artykuł > |
Zielone torowiska składają się z kilku warstw:
Jak zbudowane są zielone torowiska - układ warstw
Zaletą wykonania zielonego torowiska jest wykorzystanie maty rozchodnikowej, która pozwala na jej szybkie rozłożenie - co ma bardzo duże znaczenie przy remontach w mieście, gdzie istotne jest szybkie wykonanie prac. Maty rozchodnikowe zbudowane są z osnowy z włókna kokosowego, na której rozłożony jest substrat. Z kolei na substracie rosną rośliny, często nawet kilkanaście różnych gatunków rozchodników. Mata posiada możliwość docięcia na dowolny wymiar, co też znacznie przyśpiesza pracę. Maty charakteryzują się bardzo wysoką trwałością i wytrzymałością na zmienne warunki atmosferyczne. Stosowane są także przy montażu zielonych dachów czy przy budowie rond. Zastosowanie mat rozchodnikowych umożliwi zapewnienie odpowiedniego drenażu, który pozwoli na kontrolę wilgotności roślin.
W Polsce przybywa miast, które posiadają zielone torowiska tramwajowe.
Rośliny wykorzystywane w budowie zielonych torowisk są dobrane tak, by prezentowały możliwie najwyższą trwałość. Nie są one wymagające, a wręcz przeciwnie. Będą wyglądały dobrze nawet w ekstremalnych warunkach. Przy wykorzystaniu maty rozchodnikowej, roślin nie trzeba kosić, ani podlewać, pod warunkiem, że nie ma suszy. Nie ma też potrzeby dbania o nie w jakikolwiek inny sposób. Są one wytrzymałe na niskie temperatury i estetycznie prezentują się, nawet wyglądając spod śniegu. Poza tym, niektóre mieszanki kwitną wiosną i latem, a jesienią przyjmują barwy żółci, czerwieni i brązów, jeszcze bardziej urozmaicając miejski krajobraz. Zbudowanie naturalnego torowiska będzie więc inwestycją nie tylko w poprawę jakości życia mieszkańców, ale także w efektowny i zmieniający się wygląd miasta.
Zielone torowiska z zastosowaną matą rozchodnikową są również tanie w utrzymaniu. Brak konieczności koszenia, regularnego podlewania i ich bezobsługowość wyraźnie obniża koszt utrzymywania torowiska w stosunku do torowiska, gdzie została posadzona trawa. Koszt wykonania zielonego torowiska w zabudowie trawiastej jest niższy o ok.20% względem wykonania torowiska pokrytego matą rozchodnikową, jednakże utrzymanie powierzchni trawiastej torów może wynieść nawet 80% więcej niż stosując matę z rozchodnikami.
Zielone torowiska są stosowane w wielu miastach na całym świecie. Dzięki nim transport publiczny staje się bardziej przyjazny dla środowiska i korzystniejszy dla mieszkańców.